Podsumowanie “Roku Zero” dla nowych domen gTLD
Niedawny raport francuskiego rejestru podsumowuje wyniki dynamicznych zmian charakterystycznych dla zeszłorocznych działań na rynku domen. Przewidywania na rok 2015 kreślą optymistyczny obraz 8 milionów nowych rejestracji nazw domen w nowych końcówkach.
Pod koniec 2014 roku było 470 nowych domen funkcjonalnych (new gTLDs) oddelegowanych do strefy “root”. Ta liczba obejmuje 39 domen składających się z nie-łacińskich znaków i 290 domen narodowych (ccTLDs), które obejmowały 41 domen zawierających znaki inne niż łacińskie.
Pod koniec 2014 roku, było razem nie mniej niż 760 TLDs w katalogu głównym, co wskazuje wzrost o 89% w porównaniu do roku 2013. W porównaniu do 2012 roku, zanotowano wzrost o 147%, który można głównie przypisać wypuszczeniu nowych końcówek do sieci.
Co się zmieniło?
Powyższe dane wyraźnie pokazują, że system nazw domen przeszedł pewne dynamicznych zmiany w ciągu kilku miesięcy, to więcej niż w ciągu pierwszych dwudziestu lat od jego utworzenia. Podczas gdy większość istniejących nowych domen zostało wydanych w 2014 roku, proces jest nadal w toku. ICANN wciąż pracuje nad zatwierdzaniem nowych domen i wydaje się, że działania te przebiegać będą w trakcie 2015 i 2016 roku. Prognozy na przyszłość sugerują, że do końca 2016 roku wypuszczanych do Internetu zostanie około 1350 nowych końcówek.
Równocześnie, szybki wzrost liczby rozszerzeń nie równa się tak intensywnemu zainteresowaniu nowymi domenami ze strony firm w sektorze DNS jak i użytkowników sieci. Na podstawie raportu ICANN z października, 72% domen udostępnionych przed tym miesiącem miało mniej niż 5 tysięcy zarejestrowanych nazw domen, a tylko mniej niż 1% nowych gTLDs posiadała ponad 100.000 rejestracji, co w niektórych przypadkach było wynikiem agresywnego marketingu.
Przykładem takiej polityki marketingowej może być kampania zorganizowana przez rejestr domeny .xyz który nadał nowe nazwy domen w rozszerzeniu .xyz nieświadomym abonentom swojego rejestru. W związku z tym, pod koniec 2014 roku, operator .xyz miał ponad 760 tysięcy nazw domen, które stanowiły 21% wszystkich ich rejestracji w dniu 31 grudnia.
Wskaźnik odnawialności po pierwszym roku cyklu życia domeny pokaże, czy logika zdobywania uznania poprzez gromadzenie dużych ilości rejestracji okaże się słuszna. Z pewnością istnieją inne istotne czynniki, które mogą decydować o powodzeniu domeny.
Potencjał inwestycyjny domen
“Rozdawanie” nazw domen może być interpretowane przez niektórych jako pomniejszanie jej wartości. Oczywiście ubiegający się skłonni płacić znaczne kwoty za jedną domenę na aukcji muszą być świadomi zdolności pomnażania majątku danej domeny oraz jej wartości inwestycyjnej. Zwycięskie firmy, które konkurują na przetargach dotyczących zarządzania domeny muszą liczyć się z kosztami w milionach dolarów. W 2014 roku, sprzedaż na drodze licytacji 10 domen przeprowadzonych przez organizację ICANN wygenerowała ponad 35 milionów dolarów. Prywatne aukcje wygenerowały jeszcze większe sumy.
Prawdziwy sukces domeny można zauważyć po upływie czasu; pokaźne sprzedaże mogą nie wystarczyć na dłuższą metę. Wskaźniki wykorzystania i utrzymania witalności domen są tak samo ważne, jak wynika z raportu. Tymczasowe promocje nie gwarantują wysokiej odnawialności po upływie terminu użytkowania.
Co przed nami?
Prognozy rozwoju rynku domenowego na 2015 kreują raczej optymistyczną wizję z szacowaną liczbą ponad 8 milionów zarejestrowanych nazw domen do końca 2015. Oczekuje się, że liczba zarejestrowanych do tej pory nTLDs (prawie 4,5 mln) podwoi się do końca roku. To nie przekłada się na dramatyczne zmiany w ogólnym rozwoju rynku domenowego lub zainteresowaniu nowymi rozszerzeniami.
Powyższa krzywa jest dość wyrazista. Obecnie, nowe domeny stanowią 1,3% udziału w rynku. Podczas gdy liczba nowych domen wprowadzanych do Internetu wzrasta, opór końcówki .com oraz domen narodowych jest dość silny.
Szeroka gama modeli i koncepcji marketingowych realizowanych przez operatorów nowych domen nie pozwala sklasyfikować nowe rozszerzenia jako jednorodną całość. Najbliższe miesiące pokażą które modele okazały się najbardziej skuteczne w tworzeniu trwałej obecności na rynku.