Audyt i analiza portfela domen

Audyt portfela domen (Portfolio Audit) jest ważnym krokiem na drodze do uzyskania kontroli nad swoim portfelem domen oraz jego maksymalnego wykorzystania.
Większość korporacji o zasięgu globalnym posiada setki, jeśli nie tysiące domen. Nawet mniejsze organizacje mogą mieć wiele domen, czasem więcej niż mogłoby się wydawać! Z biegiem lat, domeny mogą być rejestrowane przez wiele działów w wielu lokalizacjach i oddziałach, przez wiele osób kontaktowych i wielu rejestratorów domen.

Na podstawie Twoich zaleceń i informacji, nasi doświadczeni audytorzy dokonają szeregu zautomatyzowanych jak i manualnych badań, aby w konsekwencji sporządzić kompletny i przyjazny dla użytkownika obraz portfela obejmujący nie tylko wszystkie nazwy posiadanych przez Ciebie domen lub tych związanych z Twoją organizacją, ale także tych w posiadaniu osób trzecich.
Audyt obejmuje wszystkie domeny funkcjonalne najwyższego poziomu (gTLDs) jak również domeny krajowe (ccTLD’S) – łącznie 600 + domen najwyższego poziomu (TLD).
Niektóre kraje i domeny TLD oferują ograniczone lub nie udostępniają informacji “whose”, podczas gdy inne pozwalają na przekrojowe wyszukiwanie danych. My je wszystkie znamy i będziemy dążyć do określenia nie tylko domen związanych z Twoją podstawową marką i produktami, ale również do pozyskania domen i innych łańcuchów znaków, które wzajemnie zgodzimy się analizować.

Następnym krokiem jest określenie aktualnej sytuacji prawnej domen, tzn zweryfikowanie czy Twoja firma lub organizacja posiada kontrolę nad własnymi domenami.
- które domeny znajdują się w posiadaniu głównej organizacji
- które są w posiadaniu oddziałów lub innych jednostek wewnętrznych
- które należą do osób trzecich
Nasze statystyki pokazują, że aż 45% domen może być w posiadaniu osób trzecich, w tym:
- poprzednia nazwa firmy lub nazwy nabytych spółek
- błędy ortograficzne lub zupełne pominięcie nazwy firmy w danych właściciela domeny
- nazwy w posiadaniu pracowników
- domeny zarejestrowane przez “leniwych” rejestratorów, którzy dokonali rejestracji w swoim własnym imieniu
- domeny będące własnością lokalnego dystrybutora
- domeny w posiadaniu byłych partnerów, konkurentów
- domeny w posiadaniu niezadowolonych byłych pracowników
- domeny przejęte przez cyberpiratów, począwszy od pełnych nadziei laików po specjalistów

Wiedza na temat tego, które domeny mające wygasnąć obsługiwane są przez których rejestratorów oraz jaka jest umowa co do ich odnawiania jest bardzo ważna. Wielu rejestratorów stosuje zasadę ‘opt-in’, według której opłata za przedłużenie domeny musi być uiszczona przed danym terminem, lub domena po prostu wygasa.
- który Rejestrator jest obecnym menedżerem danej domeny, jeśli w ogóle
- kto jest osobą kontaktową domeny od strony administracyjnej, technicznej i fakturowania

Prześledź i określ ustawienia techniczne oraz efektywność każdej domeny. Wykorzystaj domeny nieaktywne.
- które serwery obsługują dane nazwy domeny
- czy nazwy domen są aktywnie używane
- ruch internetowy i SEO konkretnych danych (opcjonalnie)

Dlaczego niektóre domeny zarejestrowane zostały w pierwszej kolejności? Większość nazw domen można łatwo pogrupować lub wskazówki można znaleźć w danych z kontroli audytowej, jednakże niektóre z nich mogą być trudne do ustalenia.
Jest to zadanie, przy którym zdecydowanie trzeba odwołać sie do konkretnej analizy.

Dla większości klientów, naturalnym krokiem po przeprowadzeniu dokładnej analizy jest zainicjowanie konsolidacji portfela domen i ich optymalizacji.
- uporządkuj status prawny
- dokonaj konsolidacji kontaktów
- wybierz strategię reagowania na nazwy w posiadaniu osób trzecich
- zredukuj “luki” w portfelu
- pozbądź się domen, które nie są wykorzystywane
- zamów/zarezerwuj pożądane domeny
- scentralizuj zarządzanie domenami u jednego rejestratora
- opracuj strategie wykorzystania domeny
Czytaj więcej o konsolidacji portfolio i strategi domen
Jakie domeny są w Twoim posiadaniu?
- Nazwa domeny
- Data rejestracji
- Data utraty ważności
Kto posiada i kontroluje Twoje domeny
- posiadacze
- adresy
- kontakty administracyjne
- kontakty techniczne
- kontakty d/s płatności
- rejestratorzy
Jak są wykorzystywane Twoje domeny
- DNS
- Strony internetowe
- Serwery poczty elektronicznej
- Dane o ruchu internetowym
- Dane SEO
Kto narusza prawo do Twoich marek
- Identyfikacja i scenariusz postępowania
Gdzie szukać ochrony?
- Obszary potencjalnego ryzyka
Gdzie inwestować?
- Wybierz domeny, które wypełnią luki w Twoim portfelu
Zamówienia zaległe
- Pozyskaj wartościowe domeny, gdy będą dostępne